استانداردهای لباس کار
استانداردهای لباس کار

استانداردهای لباس کار : کلیه کارکنان در هر صنفی باید لباس کار متناسب با کار خود را بپوشند. لباس کار دارای ویژگی مخصوص به هر کار می­باشد. به طور معمول لباس کار تمامی کارکنان در یک بخش کاری دارای فرم و رنگ یکسان می­باشد. این کار برای مشخص کردن کارکنان بخش­های مختلف سازمان­ها و ادارات به کار می­رود. همچنین لباس کار باعث محافظت بدن افراد بسته به شرایط کاری مختلف می­شود.

انواع استانداردهای لباس کار در این بخش توضیح داده خواهد شد :

  1. استاندارد لباس کار EN ISO 20471

این استاندارد مخصوص لباس­هایی است که باید در شب دید داشته باشند. این لباس­ها برای کار در ترافیک، کار با جرثقیل و کلیه وسایل موتوری مورد نیاز هستند. این لباس­ها به ویژه برای کار به هنگام شب و تاریکی کاربرد دارند. این لباس­ها از خطرات احتمالی که ناشی از عدم دید است، می­کاهند. این لباس­ها دارای استاندارد خاصی هستند به گونه­ای که جنس شب تابی این لباس­ها نباید به مرور زمان و در اثر شستشو از بین رود.

  1. استاندارد لباس کار HSE

این استاندارد مربوط به جنس پارچه با توجه به شرایط کار، استحکام و دوام پارچه، دوخت و چرخکاری پارچه و طرح و رنگ لباس­ها می­باشد. جنس پارچه با توجه به شرایط کار باید مقاوم در برابر چروکیدگی، عدم تولید الکتریسیته ساکن، با توجه به شرایط اقلیمی و فصلی باشد. برای استحکام بیشتر پارچه باید دارای بافت کج و نخ  4 دولا باشد. دوخت محکم و چرخکاری دوباره باعث تولید لباس کار بادوام می­شود. طرح و رنگ لباس با توجه به استانداردها و موارد ایمنی باید در نظر گرفته شود.

  1. استاندارد لباس کار EN 342

گواهی EN 342  مخصوص لباسکارهایی است که در برابر سرما از بدن افراد محافظت می­کنند. این لباس­های کار باید در برابر سرمای زیاد و شرایط بد آب و هوایی از افراد محافظت کند. لباس­های کار باید در برابر خیس شدن مقاوم باشند.

  1. استاندارد لباس کار EN 343

استاندارد EN 343  در برابر باد و آب و هوا از کارکنان محافظت می­کند. در این استاندارد، لباس­های کار باید طوری باشند که در تمامی شرایط جوی از بدن محافظت کنند. راحتی این لباس­ها هم مهم است تا بدن به راحتی نفس بکشد و بیش از حد عرق نکند.

استانداردهای لباس کار
  1. استاندارد EN ISO 11612

استاندارد EN ISO 11612 در برابر حرارت و آتش از کارکنان محافظت می­کند. لباس کار تولید شده با این استاندارد مناسب برای کارگران صنعتی ، برق و غیره می باشد.

  1. استاندارد EN ISO 11611

استاندراد EN ISO 11611 در برابر جوشکاری و فرآیندهای مشابه از فرد محافظت می­کند. این نوع از استاندارد در برابر جرقه، شوک­های الکتریکی، تماس حداقل با آتش، تماس مختصر با کابل الکتریکی از فرد محافظت می­ کند.

  1. استاندارد EN ISO 15797

استاندارد EN ISO 15797 مقاوت لباسکار در برابر فرآیند شستشو های صنعتی و خشک شدن را نشان می­ دهد.

  1. استاندارد UV Standard 801

این استاندارد از در برابر اشعه مضر خورشید از پوست افراد محافظت می­کند. برای افرادی که بیشتر زمان خود را در محیط بیرون فعالیت سپری می­کنند، استفاده از این لباس توصیه می ­شود.

جمع بندی 

توجه بفرمایید در ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول تدوین و ابلاغ استانداردهای لباس کار است. این استانداردها در قالب آئین نامه های مختلفی مانند آئین نامه حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه های ساختمانی و آئین نامه حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه های فلزکاری تدوین شده اند.

علاوه بر موارد فوق، کارفرمایان موظف هستند که لباس کار مناسب و با کیفیت را به طور رایگان در اختیار کارگران خود قرار دهند.