انواع دستکش برای مبارزه با کرونا
انواع دستکش برای مبارزه با کرونا

تهیه ماسک و دستکش از ملزومات ضروری برای مبارزه با ویروس کرونا در محیط خارج از منازل است. استفاده از این دو وسیله برای پیشگیری از بیماری و رعایت بهداشت فردی ضرورت دارد. زیرا تعداد مبتلایان روز به روز در حال افزایش است و تردد در محیط بیرون با خطر همراه است. دستکش­های موجود در بازار چند نوع هستند و هرکدام از آن­ها روش استفاده مخصوص به خود را دارند. بدین جهت باید با آگاهی تمام از این دستکش­ها استفاده کرد و موارد مصرف هر کدام را دانست.

دستکش نایلونی

دستکش نایلونی موجود در بازار که از جنس کیسه فریزر هستند. در برابر ویروس مقاومت خوبی ندارند و برای استفاده در محیط بیرون مناسب نیستند. این نوع دستکش­ها قابلیت ضدعفونی کردن نیز ندارند و اگر با اتانول ضدعفونی شوند نفوذشان بالاتر می­رود.

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل دارای رنگ آبی است این دستکش­ها را می­توان برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرد. اما باید به مدت استفاده از این دستکش­ها توجه کنیم. دستکش­های نیتریل نباید بیش از 8 ساعت مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این دستکش­ها قابل ضد عفونی با اتانول هستند و ضد عفونی آن­ها باعث کاهش نفوذ ویروس می ­شود.

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس بهترین نوع دستکش برای مقاومت در برابر ویروس کرونا است. این دستکش را می­توان با اتانول ضدعفونی کرد و به مدت 16 ساعت استفاده کرد. از دستکش لاتکس در بیمارستان ها هم استفاده می ­شود.

انواع دستکش برای مبارزه با کرونا

دستکش وینیل

دستکش وینیل بی رنگ است. این دستکش­ حدود دو سوم مقاومت در برابر نفوذ ویروس دارند و به احتمال یک سوم در برابر نفوذ ویروس مقاوم نیست. همچنین این نوع از دستکش­ قابل ضد عفونی کردن نیز نیست. با ضدعفونی قابلیت نفوذ ویروس به دست افزایش پیدا می­کند.

نکته مهم دیگری که در استفاده از دستکش و ماسک وجود دارد محل دور انداختن آن­ها هنگام تعویض است. دستکش و ماسک افراد نباید به هیچ عنوانی روی زمین انداخته شود. بلکه باید داخل کیسه گذاشته و بعد از گره زدن در سطل زباله دردار بیندازیم. بعد از دور انداختن آن­ها باید دستان خود را با آب و صابون بشوییم. در صورت مهیا نبودن شرایط دستان خود را ضدعفونی کنیم.

جمع بندی 

برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا، انواع دستکش‌های زیر را می‌توان استفاده کرد:

1. دستکش‌های پزشکی یک‌بار مصرف: این دستکش‌ها از جنس لاتکس، نیتریل یا وینیل بوده و برای استفاده یک‌باری در مراکز بهداشتی و مواقع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. دستکش‌های پلی‌اتیلن یا دیگر مواد ضدآب: این نوع دستکش‌ها به خصوص برای مواقعی که نیاز به محافظت در برابر آب، مواد شیمیایی یا ذرات ریز داریم مناسب است.

3. دستکش‌های نساجی یا پارچه‌ای: این دستکش‌ها می‌توانند برای استفاده شخصی و موارد روزمره مورد استفاده قرار گیرند، اما باید مراقبت و شستشوی منظم داشته باشند.

به هنگام استفاده از دستکش‌ها، باید به نکات زیر توجه کرد:

– قبل و بعد از استفاده دستکش‌ها را با دقت خود را و بازیابی کرده. بعد از استفاده دستکش‌ها را دور بریزید.

– اندازه مناسب دستکش را انتخاب کنید تا نیازی به تنظیمات دستی نباشد.

– دستکشی‌ها را به‌طور صحیح بپوشید و اطمینان حاصل کنید که هیچ رگ و یا نقطه‌ای از پوست بیرون دست شما آزاد نیست.

– بعد از استفاده دستکش‌ها را به دو دسته تقسیم کرده و آن‌ها را دور بریزید.