ایمنی و مراقبت دست در برابر صدمات شدید
ایمنی و مراقبت دست در برابر صدمات شدید

به ایمنی و مراقبت دست امر بسیار مهمی است. زیرا هنگام کار با ماشین آلات صبور باشید و از قراردادن دستان و انگشتان در قسمت داخلی ماشین آلات خودداری کنید. در صورت زخم و بریدگی، برای پانسمان به پزشک مراجعه کنید.

نکات ایمنی و مراقبت دست ها

-در هنگام  کارهای کشاورزی، دست از پر کاربرد ترین اندام های بدن می باشد. پس بهتر است در هنگام کار کردن با ماشین آلات متحرک به دستتان صدمه نزنید.

-اسید و هرگونه ماده حلال خطرناک اگر با دست تماس پیدا کند باعث سوختن پوست می شود و در نهایت به حساسیت پوستی می انجامد.

در صورت استفاده زیاد از دست، انگشتان و ناحیه ی مچ دست می تواند به درد و ناراحتی عصبی بیانجامد.

-وجود زخم و بریدگی روی سطح پوست باعث عفونت شدید می شود.

بسیاری از صدمات به دلیل بی صبری و قضاوت نادرست است. همچنین در پایان روز کاری به دلیل خستگی زیاد صدماتی به دست وارد می شود.

آموزش های لازم را برای استفاده و کارکردن با بعضی از وسایل و ماشین آلات را ببینید

ایمنی و مراقبت دست در برابر صدمات شدید

پیشگیری از آسیب های احتمالی به دست در محیط کار

همانطور که در بالا گفته شد در هر کاری که انجام می‌دهید، ایمنی دستان و انگشتان بسیار مهم است. از طریق دستان و انگشتان، می‌توانید با اشیاء و مواد مختلف در تماس باشید، و کارهای مختلفی انجام دهید. اما این کار می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. برخی از مواردی که می‌توانید برای افزایش ایمنی دستان و انگشتان خود در کار رعایت کنید، عبارتند از:

  1. استفاده از وسایل حفاظتی: هنگامی که در کارهای با خطرات فیزیکی یا شیمیایی فعالیت می‌کنید، از وسایل حفاظتی مناسب مانند دستکش‌های محافظ استفاده کنید.
  2. آموزش و آگاهی: با خطرات مربوط به کارهای خاصی که انجام می‌دهید آشنا شوید و آموزش‌های لازم را دریافت کنید. بدانید چگونه از ابزارها و ماشین‌آلات استفاده کنید و روش‌های صحیح برای جابجایی و برداشتن اشیاء سنگین را بیاموزید.
  3. ارتباط با مواد شیمیایی: اگر در کارهایی که با مواد شیمیایی سر و کار دارد مشغول به فعالیت هستید، از تماس مستقیم با این مواد جداً خودداری کنید. اگر برخوردی اتفاق افتاد، فوراً دستان خود را با آب و صابون بشویید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.
  4. بررسی ابزار و تجهیزات: قبل از شروع هر فعالیت، مطمئن شوید که ابزارها و تجهیزات درست و سالم هستند. تمامی ابزارآلات ایمنی و محافظ را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ خرابی یا ضعفی در آنها وجود نداشته باشد.
  5. استفاده از تکنیک‌های صحیح: در هنگام جابجایی، برداشتن و کار با اشیاء سنگین، تکنیک‌های صحیح را رعایت کنید. از مفصل‌های دستی استفاده کنید تا فشار را به طور یکنواخت توزیع کنید و از انگشتان بیشتر برای نگهداری و کنترل استفاده کنید.
  6. آگاهی از محیط کار: اطلاعاتی در مورد محیط کار خود داشته باشید، به ویژه در مورد خطرات محتمل، محدودیت‌ها و فضای اطرافتان. به دنبال علائم هشداردهنده خطرات باشید و در صورت وجود مشکل یا خطر، به کارفرمای خود گزارش دهید.

نحوه ی رسیدگی به دست جراحت دیده

-در صورتی که زخم بسیار کوچک بود کار را متوقف کرده و به سرپرست کار گزارش دهید. با استفاده از جعبه کمک های اولیه، از کسی بخواهید که زخم تان را پانسمان کند.

-در مورد زخم های شدید و بزرگ، بر روی محل زخم فشار داده و از خارج شدن خون جلوگیری کنید. پارچه ای تمیز روی زخم گذاشته و دست جراحت را بالاتر از قلب نگه داشته و سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

-از قراردادن مستقیم یخ روی شکستگی استخوان خودداری کرده و سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

– در صورت قطع شدن دست یا انگشت کسی، تکه ی جداشده را در یک پارچه ی نم دار و نسبتا خیس در داخل یک پاکت پلاستیکی روی یخ قرار دهید و قسمت جداشده را به همراه بیمار به بیمارستان منتقل کنید.

جمع بندی ایمنی و مراقبت دست

کار با مواد شیمیایی می‌تواند خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد. این خطرات شامل مسمومیت، سوختگی، انفجار و آتش‌سوزی می‌شود. برای حفظ سلامتی و ایمنی خود در هنگام کار با مواد شیمیایی، رعایت نکات ایمنی ضروری است.

لینک خرید انواع کفش ایمنی پاتن

خرید انواع پوتین ایمنی   

خرید انواع کفش ایمنی  

خرید انواع کفش و پوتین عایق برق  

خرید انواع کفش پرسنلی و اداری