خصوصیات و استانداردهای لباس کار صنعتی
خصوصیات و استانداردهای لباس کار صنعتی

توجه به خصوصیات و استانداردهای لباس کار صنعتی بسیار مهم است. زیرا لباس کار فقط یک پوشش و لباس معمولی نیست، بلکه یک پوشش محافظ است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی های لباس کار صنعتی این است که از بدن فرد در برابر عوامل محیطی مختلف محافظت کند.

بنابراین توصیه می‌شود که صنایع و شرکت‌ها برای تامین ایمنی کارکنان خود، لباس کار مناسب تهیه کنند. لباس کار صنعتی برای هر شغل و شازمانی باید به فراخور نیازها، محیط و مقدار خطری که ممکن است شغل برای کارمندان و کارگران ایجاد کند تهیه شود.

خصوصیات لباس کار صنعتی

لباس کار کارکنان باید اندازه و متناسب شان باشد. کارکنان در محیط هایی که لازم باشد آستین را بالا بزنند بهتر است از لباس های آستین کوتاه استفاده کنند.
از آویزان کردن ساعت ، زنجیر ،کلید و.. روی لباس کار جدا بپرهیزید.
جنس لباس کار باید طوری باشد که کارکنانی که با مواد مضر کار می کنند به داخل لباس نفوذ نکند .همچنین کارکنانی که در محیط های دارای دود و غبار و مواد قابل اشتعال کار می کنند. نباید از لباس های دارای جیب استفاده کنند چون ممکن است گرد و غبار درجیب های لباس باقی بماند .
لباس کارکنانی که با مواد اسیدی و رادیواکتیو کار می کنند. باید یکپارچه بوده و از دستکش ،کلاه مخصوص و کفش غیرقابل نفوذ استفاده کنند .
لباس کار نباید از قسمت های آستین گشاد باشد. نباید تنگ باشد که اعضای بدن فرد هنگام کار با مشکل مواجه شود. در ضمن آستین ها باید در حالت معمول خود باشند و از لوله کردن آنها جلوگیری کنید .

کارکنانی که با مواد نفتی ارتباط دارند درصورتی که این مواد به لباسشان آغشته شود. باید فورا لباسشان را درآورده و عوض کنند. همچنین در صورتی که با قسمتی از بدنشان تماس داشته باشد باید بدنشان را با مواد شوینده مناسب بشویند.

استانداردهای لباس کار صنعتی

استانداردهای لباس کار صنعتی توسط سازمان های مختلفی مانند سازمان بین المللی کار (ILO) و موسسه ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (ISIRI) تدوین شده است. این استانداردها به منظور تضمین کیفیت و ایمنی لباس کار صنعتی فرموله کردن شده است.

رعایت استانداردهای جهانی یکی از مهم‌ترین ویژگی های لباس کار صنعتی

هر صنعتی استانداردهای خاص خود را دارد و هر شغلی نیازمند یک سطح خاص از ایمنی است. برای تولید لباس کار صنعتی مرغوب باید به نقش لباس کار در ایمنی بدن توجه داشته و آنها را مطابق با استانداردهای جهانی ساخت.

به همین منظور در اینجا به چند مورد از این استانداردهای لباس کار صنعتی اشاره می‌کنیم:

  1. استاندارد لباس کار EN ISO 20471: این استاندارد در لباس کار صنعتی برای مواردی استفاده می‌شود که افراد در ساعات مختلفی از شبانه‌روز کار می‌کنند و برای اینکه در شب دیده شوند، از پارچه‌های خاصی در لباس کار آنها استفاده می‌شود. به این نوع لباس کار، لباس شبرنگ دار یا لباس کار نمایان در شب نیز گفته می‌شود.
  2. استاندارد EN 342: در این حالت لباس کار در برابر سرما از فرد به خوبی محافظت می‌کند. حتی در برابر رطوبت به همراه باد و یا دمای زیر ۵ درجه سانتیگراد عملکرد بسیار خوبی دارد.
  3. استاندارد لباس کار EN 343: لباس کاری که دارای این استاندارد جهانی باشد، می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی از فرد مراقبت کند.
  4. استاندارد EN ISO 11611: این استاندارد برای کارهایی که نیاز به عایق حرارتی و محافظت در برابر جرقه، شوک الکتریکی و غیره دارند، مناسب است. برخی از مشاغلی که لباس کار آنها باید دارای این استاندارد عبارتند از: جوشکاری، برق کاری و…
  5. استاندارد EN ISO 11612: برای لباس کارهایی که باید عایق حرارت، گرما و آتش باشند، وجود این استاندارد الزامی است. به عنوان مثال لباس کار آتش نشانی به چنین استانداری نیاز دارد.
  6. استاندارد EN ISO 15797: برای آسان کردن شست و شوی لباس و خشک کردن آن، لباس کار باید دارای استاندارد EN ISO 15797 باشد.
  7. استاندارد UV standard 801: لباس کاری که چنین استانداری را دارد می‌تواند از پوست فرد در برابر اشعه UV مراقبت کند.

برخی از الزامات کلی استانداردهای لباس کار صنعتی:

  • جنس: جنس لباس کار باید با توجه به نوع شغل و محیط کار انتخاب شود. به عنوان مثال، برای کار در محیط های گرم و مرطوب باید از لباس های با جنس خنک و جاذب رطوبت استفاده کرد.
  • درزها: درزهای لباس کار باید محکم و بادوام باشند تا از پارگی لباس جلوگیری شود.
  • یراق آلات: یراق آلات لباس کار مانند دکمه ها و زیپ ها باید از جنس مرغوب باشند تا به راحتی باز و بسته شوند.
  • علائم: علائم هشدار و علائم مربوط به نوع شغل و شرکت یا سازمان باید به طور واضح بر روی لباس کار درج شود.

جمع بندی 

اهمیت به سلامت و ایمنی کارمندان و کارگران در محیط کار مهم‌ترین المان برای تغیین مقدار وفاداری آن‌ها به سازمان است. کارفرمایان، خضوض در مشاغل سخت و سنگین، ملزم به تعریف لباس کار مناسب بر اساس استانداردهای جهانی هستند. در این مقاله به بررسی ویژگی های لباس کار مناسب و استانداردهای جهانی مرتبط با آن پرداختیم. چنانچه موارد مهم دیگری در راستای حفاظت از سلامت کارمندان و کارگران در محیط کار میشناسید. لطفا آن را با مخاطبان طراحان دوخت درمیان بگذارید.