دلایل شکستگی زیره کفش
دلایل شکستگی زیره کفش

زیره کفش نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و راحتی پاها دارد. شیار آشیل هم فرورفتگی بسیار کمی در بالای محافظ پاشنه پا است و از فشار به تاندون آشیل جلوگیری نموده و درد ناشی از آن را کاهش می دهد. زیره خارجی هم از دیگر اجزای سازنده کفش است و بیرونی ترین بخش زیره کفش می باشد. این قسمت از جنس موادی شامل PU ، لاستیک و … است.

دلایل شکستگی زیره کفش

دلیل اینکه زیره کفش ها باز یا شکسته می شوند بیشتر نوع آجی که در زیره آن به کار رفته است .

طراحی آج قالب

اگر آج قالب دارای ارتفاع زیاد و تیزی در جهت انعطاف کفش باشد باعث شکستگی زیره کفش می شود و همچنین اج قالب باید باتوجه به نوع کاربرد کفش درست انتخاب شود .

به کار بردن مواد نامناسب

زیره کفش را باید بسته به نوع کاربردی که کفش دارد از موادی مناسب به لحاظ دانسیته در نظر گرفت .

بالابودن ضخامت پنجه کفش

اگر زیره کفش در قسمت سرپنجه بیشتر از ۸ میلی متر باشد باعث افزایش ضخامت در مواد پی یو و مقاومت در برابر انعطاف پذیری شده و در نتیجه زیره کفش می شکند .

دانسیته خیلی بالا و یا خیلی پایین زیره

اگر داخل قالب های کفش مواد اضافی بریزیم و زیره کفش را سنگین کنیم و دانسیته را افزایش دهیم زیره کفش می شکند و اگر دانسیته را کم کنیم و مواد پی یو کمتری را در قالب بریزیم به علت فاصله ی مولکولی بسیار زیاد باعث سایش زیره شده و رویه کفش به زیره آن نچسبیده و در نتیجه زیره می شکند.

دلایل شکستگی زیره کفش

روش های جلوگیری از شکستن زیره کفش

عوامل متعددی می تواند در شکستن زیره کفش نقش داشته باشد، از جمله کیفیت مواد، طراحی، استفاده نادرست و شرایط محیطی. با رعایت برخی نکات می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

انتخاب کفش مناسب:

  • کیفیت مواد: در انتخاب کفش به کیفیت مواد زیره دقت کنید. از کفش‌هایی با زیره‌های ضخیم و باکیفیت ساخته شده از مواد مرغوب مانند پلی اورتان، ترموپلاستیک یا لاستیک استفاده کنید.
  • طراحی: به طراحی زیره توجه کنید. آج‌های زیره باید متناسب با نوع کاربری کفش باشند. برای مثال، برای کفش‌های کوهنوردی، آج‌های عمیق‌تر و قوی‌تر لازم است.
  • نوع کاربری: از کفش‌ها متناسب با نوع فعالیت خود استفاده کنید. برای مثال، از کفش‌های ورزشی برای فعالیت‌های ورزشی و از کفش‌های کار برای محیط کار استفاده کنید.

استفاده صحیح از کفش:

  • ضربه: از وارد شدن ضربه‌های ناگهانی و شدید به زیره کفش جلوگیری کنید.
  • محیط: از کفش‌ها در محیط‌های مناسب و متناسب با نوع کاربری آنها استفاده کنید. برای مثال، از کفش‌های ورزشی در زمین‌های خاکی و ناهموار استفاده کنید.
  • مراقبت: از کفش‌های خود به طور صحیح مراقبت کنید. آنها را به طور مرتب تمیز کنید و از خشک شدن و ترک خوردن زیره جلوگیری کنید.

جمع بندی

عوامل متعددی می تواند در شکستن زیره کفش نقش داشته باشد که این موارد عبارتند از:

کیفیت مواد:

استفاده از مواد نامناسب یا بی کیفیت ،ضخامت کم زیره در قسمت سر پنجه و استفاده از مواد نامناسب برای قالب گیری در از بین رفتن زیره کفش بسیار موثر و تاثیر گذار است.

طراحی نامناسب:

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود زیره کفش شما آسیب ببیند تمرکز فشار در نقاط خاص و  عدم تناسب ضخامت زیره با نوع کاربری است. زیرا استفاده از بیش تزا حد در یک مکان نا مناسب جهت پارگی زودتر موعد زیرا می شود.

استفاده نادرست:

عامل بسیار مهمی که باعث پارگی زیره کفش می شود استفاده از کفش در محیط های نامناسب، وارد شدن ضربه ناگهانی و شدید و عدم مراقبت صحیح و عدم تعمیر به موقع است.

عوامل بسیار زیاد و مهم وجود دارد که باعث می شود زیره کفش شما زود تر از موعد از بین برود اما شما می توانید با توجه به این موارد تا حد زیادی از آسیب دیدن زیره کفش تا زیادی جلوگیری بفرمایید.

با رعایت این نکات می توانید از شکستن زیره کفش خود جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.