راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی
راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

چرم یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولید کیف‌، کفش و کت محسوب می‌شود. انسان‌ها، سالیان درازی است که به خاطر نرمی، دوام و کیفیت چرم، از آن برای پوشش خود استفاده می‌کنند.

در حقیقت اگر می‌خواهید محصولی را برای سال‌ها با همان زیبایی و کیفیت اولیه در اختیار داشته باشید. انتخاب محصولات چرم بهترین گزینه برای شماست. تا به حال شده که قصد خرید محصولی با چرم طبیعی را داشته باشید اما به اشتباه چرم مصنوعی را انتخاب کنید؟

احتمالاً در این موارد بسیار ناراحت و ناامید شده‌اید؛ چون علاوه بر اینکه پول خود را هدر داده‌اید، محصول مورد علاقه شما نیز عمر زیادی نخواهد داشت. حتی ممکن است باعث آسیب به سلامتی شما شود. هرچند تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی نیاز به تجربه دارد؛ ولی با استفاده از برخی روش‌ها می‌توانید تا حدودی از کیفیت و نوع چرم، اطلاعاتی را کسب کنید.

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی :

از حس بویایی خود کمک بگیرید، وقتی چرم طبیعی را بو می کنید بوی طبیعی پوست را میدهد ولی درحالی که چرم مصنوعی بوی پلاستیک می دهد. بوی این دو چرم باهم متفاوت است وبه راحتی قابل تشخیص می باشد .
لبه های چرم طبیعی رشته رشته و مرتب نیست ولی چرم مصنوعی دارای لبه های منظم و بدون عیب است .

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

با آب ، نوع چرم را مشخص کنید مقداری آب بر روی چرم بریزید اگر جذب شد چرم طبیعی است. ولی اگر تغییر نکرد چرم مصنوعی است.
قیمت چرم طبیعی بالا می باشد اگر چرم قیمت پایینی داشته باشد به احتمال زیاد مصنوعی است.
رنگ را در انتخاب چرم ملاک قرار ندهید چرم طبیعی مانند چرم مصنوعی در رنگ های مختلف میتواند وجود داشته باشد .
هنگامی که چرم طبیعی را تا می کنید رنگ آن تغییر می کند ولی درچرم مصنوعی اینطور نیست .
اگر چرم طبیعی نیم سوز شود بوی موی سوخته را می دهد در حالی که چرم مصنوعی اگر نیم سوز شود بوی پلاستیک سوخته را می دهد.

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

وقتی چرم طبیعی را فشرده می کنید مثل پوست انسان در آن چین و چروک ایجاد می شود درحالی که در چرم مصنوعی هیچ تغییری حاصل نمی شود.

اگر عبارت manmade material روی چرم بود چرم مصنوعی بوده ولی چرم طبیعی یکی از نوشته های زیر را داراست :

Real leather
Genuine leather
Top /fall grain leather
Made with animal product

آیا چرم طبیعی پوسته پوسته می‌شود؟

اغلب افرادی که محصولات چرمی را خریداری می‌کنند. این سؤال برایشان پیش می‌آید که آیا به مرور زمان و استفاده از این کالاها، چرم آنها پوسته پوسته می‌شوند یا نه؟

مسلماً در صورتی که شما از محصولات چرمی به درستی نگهداری نکنید؛ حتی چرم طبیعی هم ممکن است. دچار پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی شود. پس برای اینکه چرم طبیعی یا چرم مصنوعی بعد از مدتی رطوبت و نرمی خود را از دست ندهد و دچار ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن نشود، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید هر روز برای نرم ماندن محصولات چرمی به خصوص چرم اصلی، از نرم کننده‌ها و روغن‌های مخصوص استفاده کنید تا خشک نشوند.
  • هرگز این محصولات را در معرض مستقیم نور خورشید یا در کنار وسایل گرمایشی مثل بخاری، شوفاژ و … قرار ندهید.
  • اگر بر روی کیف و کفش چرم ‌شما قطرات آب ریخت، بلافاصله با یک دستمال نرم آن را خشک کنید تا لکه‌های ایجاده شده از رسوب نمک جذب چرم نشود.
  • محصولات چرمی خود را در معرض مواد شیمیایی مثل حشره کش‌ها و آفت کش‌ها نگذارید.

جمع بندی

در هنگام انتخاب و خرید چرم اگر به دنبال چرم طبیعی هستید باید از نکات گفته شده استفاده کنید. یادتان باشد به کارگیری فقط یکی از این نکات تاثیر آنچنانی در انتخاب شما نخواهد داشت. زیرا امروزه با ترفندهای جدید و دستگاه‌های بروز تفاوت میان چرم طبیعی و مصنوعی را به حداقل رسانده‌اند.  هرچند که امروزه چرم‌های مصنوعی از رنگ و طرح‌های مختلف و جذابی تولید می‌شوند و برای ساخت وسایل شخصی بسیار مناسب هستند.

برای مثال طرح‌های مختلفی از چرم مصنوعی برای یک کیف وجود دارد که با قیمت کمتر می‌توانید چندین طرح و رنگ‌آن را خریداری کنید. در میان چرم‌های مصنوعی نیز تفاوت کیفیت وجود دارد. پس برای ماندگاری بیشتر لوازم خود از چرم با کیفیت مصنوعی بهره بگیرید. در هنگام تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از تکنیک‌‌‌های گفته شده. در مطالب بالا استفاده کنید تا بتوانید چرم باکیفیت و مناسبی را برای کار خود پیدا کنید.