نحوه نگه داری کفش چرم
نحوه نگه داری کفش چرم

مراقبت صحیح از کفش‌ها موضوعی فراتر از تمیزکردن منظم کفش‌هاست. مواردی چون نحوه پوشیدن و درآوردن کفش‌ها، وقفه‌های منظم در پوشیدن کفش چرم استفاده از قالب‌های کفش طی مدت نگهداری کفش و … از جمله نکات مهم نگهداری و مراقبت از کفش می‌باشند.

مراقبت صحیح از کفش کمک می‌کند تا کفش‌های شما مدت طولانی‌تری دوام آورده و دیرتر خراب شوند. ممکن است شما برای خرید کفش چرم، زمان و هزینه زیادی را صرف کرده باشید ولی باید بدانید که این به معنی پایان کار نیست.

شما علاوه بر اینکه هنگام خرید باید به جنس، کیفیت، چگونگی دوخت و زیره کفش توجه نمایید. بلکه لازم است تا برای ماندگاری بیشتر کفش، نحوه مراقبت و نگهداری از آنها را نیز دانسته و رعایت کنید.

چگونه از کفش های چرم مراقبت کنیم

کفش های چرم را به دور از نور خورشید و گرما قرار دهید. چون نور خورشید چرم را از بین برده و خشک و شکننده می کندو احتمال ترک خوردن آن زیاد می شود.
این کفش ها را نباید هر روز استفاده کرد چون عرق پا باعث تغییرشکل آن می شود.

گرد و خاک روی اینگونه کفش ها را با پارچه نخی پاک کرده و بعد با واکس هم رنگ و مناسب واکس نمایید. اگر خط یا خش روی کفش چرمی بیفتد راه چاره ای ندارد. پس بهتر است لوازم و وسایل چرمی خود را از ابزارهای نوک تیز مانند دیورهای سیمانی دورنگه دارید.

بعد از استفاده و تمیزکردن کفش ،قالب های چوبی را درون کفش قرار می دهید. تا هم باعث تغییر شکل کفش نشود و هم عرق را جذب کرده و مانع بوی بد شود.

نحوه نگه داری کفش چرم

چند نکته مهم درباره نگهداری از کفش چرم

در ادامه به بررسی چند نکته مهم درباره نگهداری از کفش چرم می‌پردازیم.

وقفه در پوشیدن کفش چرم

وجود رطوبت زیاد در کفش‌های چرمی منجر به تغییر شکل و حتی آسیب اساسی به کفش‌ها می‌شود. لذا توصیه می‌شود که به کفش‌‌های خود استراحت دهید. پیشنهاد می‌کنیم کفش‌های چرمی خود را یک روز درمیان استفاده کنید. وقفه در پوشیدن کفش چرم از سایش آن جلوگیری کرده و به دوام بیشتر کفش کمک می‌کند.

استفاده از قالب کفش چرم

اگر یک جفت کفش چرمی داشته‌اید و از آنها استفاده نکرده باشید. خواهید دید که به مرور زمان ظاهر اولیه خود را از دست داده و همچنین دیگر استحکام سابق را ندارند. استفاده از قالب برای کفش چرم در طولانی مدت به حفظ ظاهر کفش و همچنین حفظ استحکام کفش کمک می‌کند.

قرار دادن قالب درون کفش در مواقعی که تصمیم دارید کفش را به مدت طولانی استفاده نکنید به گردش جریان هوا کمک کرده. در نتیجه رطوبت در چرم باقی نمی‌ماند و البته مانع از ایجاد چین و چروک و جمع‌شدگی کفش می‌شود. بهترین قالب‌های کفش از چوب تولید می‌شوند.

نحوه پوشیدن کفش

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به ماندگاری و دوام کفش‌های چرمی شما کمک کند، نحوه پوشیدن آنهاست. پوشیدن و درآوردن کفش‌ها به آرامی و با استفاده از پاشنه‌کش از آسیب به رویه کفش جلوگیری می‌کند.

تمیز کردن کفش‌ها

اگر نحوه صحیح تمیز‌کردن کفش‌های چرمی را بدانید، خواهید دید که چطور یک کار خسته کننده به کاری نسبتا قابل تحمل تبدیل می‌شود. هنگامیکه کفش‌های خود را با ظاهری زیباتر و تمیزتر مشاهده کنید احتمالا نظافت کفش‌های‌تان به کاری خوشایند هم تبدیل خواهد شد.

شستشوی صحیح کفش چرم

شستشوی انواع مختلف کفش متفاوت از شستشوی کفش چرم طبیعی می‌باشد. برای نگهداری از کفش چرم بهتر است با شیوه صحیح شستشوی آن نیز آشنا شوید. شستشوی کفش‌های چرم طبیعی به طور کلی کار سختی و حساسی می‌باشد، زیرا باید فرآیند شستشوی کفش چرم طبیعی را بگونه‌ای اجام دهید تا ظاهر آن حفظ شود.

برای حفظ ظاهر کفش چرم و نگهداری از کفش چرم باید تلاش کنید تا چربی و روغنی که در چرم وجود دارد حفظ شود و یا دوباره به آن بازگردد. یکی از مراحل انجام این کار شستشوی صحیح آن است. شما باید به طور مرتب و هر دوسه هفته یکبار کارهای مراقبت و نگهداری از کفش چرم را انجام دهید تا کفش حالت درخشندگی و لطافت خود را در طولانی مدت حفظ کند.

مراحل شستشوی صحیح کفش چرم طبیعی

برای شستشوی صحیح کفش چرم طبیعی:

  1. ابتدا لکه‌ها و آلودگی‌های موجود بر روی سطح کفش چرم را با پارچه نرم و مرطوب پاکسازی می‌کنید.
  2. سپس با کمک آب گرم و یا محلول مایع شستشو و آب آن را با ملایمت تمیز می‌کنید. فقط هنگام انجام این کار مراقب باشید که به کفش زیاد فشار وارد نکنید.در موارد برای نگهداری از کفش چرم لازم است آن را به طور کامل بشوییم، برای انجام این کار بهتر است از محلول‌های مخصوص شستشوی کفش چرم استفاده کنید. این محلول‌ها را از فروشگاه‌ها کفش فروشی می‌توانید خریداری کنید.
  3. پس از شستشو باید آن را خشک کنید. برای بهتر نگهداری از کفش چرم به مدت طولانی بهتر است آن را به شیوه طبیعی خشک کنید، و از خشک کن‌ها یا منابع حرارتی مستقیم برای این کار استفاده نکنید. زیرا این کار باعث خشگ شدن و شکننده شدن چرم می‌شود.
  4. پس از انجام شدن فرآیند خشک شدن کفش، آن را به کمک نرم کننده ها و کرم‌های مخصوص آن را نرم می‌کنید پس از این کار اسپری ضد رطوبت را روی آن میریزید.

همه موارد گفته شده در بالا برای بهتر نگهداری از کفش چرم طبیعی است. شما برای آنکه بتوانید کفش چرم خود را در مدت طولانی استفاده کنید، بهتر است تمام این موارد را برای نگهداری از کفش چرم به درستی انجام دهید.

جمع بندی

جمع‌بندی نحوه نگه‌داری کفش‌های چرم شامل موارد زیر می‌شود:

1. تمیزی منظم: پاک کردن زباله‌ها و خاک روی کفش‌ها به صورت منظم با یک کف پاک‌کننده و از طریق پاکت کردن با یک دستمال تمیز و نرم صورت می‌گیرد.
2. استفاده از محلول‌های تمیز‌کننده مناسب: برای پاک کردن لکه‌های مختلف، می‌توانید از محلول‌های تمیز کننده مخصوص چرم استفاده کنید.
3. حفاظت از رطوبت: کفش‌های چرم باید از رطوبت و آب دور نگه داشته شوند. در صورت بلل شدن، باید آن‌ها را با یک دستمال جذب کننده خشک کرده و سپس به طور طبیعی خشک شوند.
4. استفاده از کرم مرطوب‌کننده: استفاده از کرم یا مرطوب‌کننده‌های ویژه برای چرم، می‌تواند به حفظ نرمی و انعطاف‌پذیری کفش‌ها کمک کند.

با رعایت این موارد، می‌توانید از زیبایی و دوام کفش‌های چرم خود مراقبت کرده و به مدت زمان بیشتری از آن‌ها بهره ببرید.