نوروپاتی چیست و کفش نامناسب چه تاثیری در شدت آن دارد؟
نوروپاتی چیست و کفش نامناسب چه تاثیری در شدت آن دارد؟

نوروپاتی چیست نوروپاتی از ادغام دو کلمه نورو( نورون) و پاتی تشکیل شده­است که نورون به معنی عصب و پاتی به معنی آسیب است و به عارضه­ای اتلاق می­شود که عصب­های بدن دچار آسیب می­ شوند.

علائم بیماری نوروپاتی در افراد مبتلا به آن متفاوت است و همه مبتلایان به آن علائم مشابهی ندارند. اما چیزی که مشخص است این است که این بیماری باید به موقع شناسایی و درمان شود. زیرا کوتاهی در کنترل و درمان آن منجر به آسیب­های شدید می­شود.

بیماری نوروپاتی به اعصابی که به مغز وارد می­ شوند یا از مغز خارج می­شوند آسیب می­زند. این اعصاب را اعصاب حرکتی می­گویند که هرگونه اختلال در آن­ها می­تواند در حرکت و حس افراد بیمار تاثیر مخربی بگذارد.

چه عواملی منجر به بروز نوروپاتی می­شود؟

بروز بیماری نوروپاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی­توان علت بروز آن را محدود به چند علت کرد. اما مهم­ترین و شایع­ترین دلیل آن بیماری­های متابولیکی و مخصوصا بیماری دیابت است.

بعضی از بیماری­ها مانند کم­کاری تیروئید، کم­خونی و بیماری­های روماتیسمی نیز در بروز عارضه نوروپاتی نقش دارند. گاها بعضی از ویروس­ها مانند زونا نیز می­توانند در علت بروز آن نقش داشته باشند.

علائم بیماری نوروپاتی چیست؟

از آن­جایی که بیماری نوروپاتی به اعصاب حرکتی آسیب وارد می­ کند. می­ توان گفت از اولین نشانه­های نوروپاتی مشکل در حرکت فرد مبتلا به این بیماری است. در بیماری نوروپاتی قدرت حرکت افراد به شدت کاهش می­یابد به طوری که شاید فرد قادر به تکان دادن دست خود یا راه رفتن نباشد.

اختلالی که در عصب حسی به وجود می­آید، حس فرد را تحت تاثیر قرار می­دهد. معمولا فرد با شکایت از احساس گزگز در دست و پا یا بی­حسی در برخی از نقاط بدن به پزشک مراجعه می­کند.

پزشک معمولا برای تست میزان بی­حسی بدن او، سوزن یا جسم نوک­تیزی در بدن بیمار فرو میکند. اما معمولا افراد مبتلا به نوروپاتی به سوزن یا این جسم تیز واکنش نشان نمی­دهند.

نوروپاتی

ارتباط نوروپاتی با کفش نامناسب

مطالعات روی تاثیر کفش بر سلامت انسان، نشان داده که گاها آسیب­ هایی مانند میخچه و پینه روی پاهای سالمندان دیده می­شود که نشان از تاثیر کفش نامناسب روی پاهای انسان دارد. می­توان گفت نوروپاتی فقط مربوط به حس بدنی نیست و ممکن است در اثر عوامل محیطی مانند کفش نامناسب نیز به وجود بیاید.

پوشیدن مداوم کفش­هایی که کف نازک و فرم نامناسبی دارند. در طولانی مدت می­تواند باعث مورمور و گزگز انگشتان پای شما بشود. این گزگز می­تواند به حدی اعصاب شما را تحت تاثیر قرار دهد که حتی قادر به دراز کردن پاهای خود نباشید.

چگونه می­ توان از نوروپاتی پیش­گیری کرد؟

مراقب پاهای خود باشید

نوروپاتی

قبل از هر چیز از پاهایتان که از اندام­های حیاتی و مهم بدن محسوب می­شوند، به خوبی مراقبت کنید. حتما کفش­ های متناسب با سطح و قوس پا بپوشید و از کفش­های راحتی همراه با جوراب نخی استفاده کنید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم ایمنی شما می­شود. خوردن غذاهای سالم همراه میوه و سبزیجات علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به تقویت اعصاب شما کمک می­کند. مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و … از شما در برابر کمبود ویتامین  B محافظت می­کند.

فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید

شاید باورش سخت باشد اما ورزش مرتب به­خصوص پیاده­روی می­تواند به کاهش درد نوروپاتی کمک کند. یوگا و ورزش­های تمرکزی نیز می­توانند در کاهش درد نوروپاتی به شما کمک کنند. برای ورزش­های تقویتی بیش­تر با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف دخانیات بپرهیزید

سیگار و الکل با تاثیر مخرب روی عصب و تاثیر منفی روی گردش خون می­توانند علائم نوروپاتی را شدیدتر کرده و باعث درد و آسیب­های شدید شوند. برای داشتن زندگی سالم، در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت ­های بدنی، مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید و از بروز بسیاری از بیماری­ها پیش­گیری کنید.

نوروپاتی

حواستان به قند خون­تان باشد.

اگر دیابتی هستید، قند خون خود را به طور دائم چک و کنترل کنید. کنترل میزان قند خون می­تواند به بازسازی اعصاب و بهبود نوروپاتی محیطی کمک کند. بهتر است برای کنترل قند خون در ارتباط مداوم با پزشک خود باشید.

با این­که این تغییرات در سبک زندگی، بسیار ساده به نظر می­رسند. اما در صورت رعایت درست و اصولی آن­ها، تاثیر فوق­ العاده­ ای روی کاهش درد نوروپاتی شما خواهد داشت.

فراموش نکنید در صورت احساس علائم نوروپاتی، حتما هر چه سریع­تر به پزشک مراجعه کنید. زیرا اگر نوورپاتی به موقع درمان نشود، عوارض جدی و شدیدتری همراه خواهد داشت.

لینک خرید انواع کفش ایمنی پاتن

خرید انواع پوتین ایمنی   

خرید انواع کفش ایمنی  

خرید انواع کفش و پوتین عایق برق  

خرید انواع کفش پرسنلی و اداری  

خرید انواع پوشاک و لباس کار