نگهداری از ماشین آلات و تاثیر آن در تامین ایمنی محل کار
نگهداری از ماشین آلات و تاثیر آن در تامین ایمنی محل کار

از ماشین آلات خراب استفاده نکنید که خطرات جدی شما رو تهدید می کند ولی نگهداری و حفظ ماشین آلات در محل کار این خطرات را کاهش می دهد.کار کردن با ماشین آلات خراب نه تنها برای کارگران، خطرناک است بلکه برای کارگرانی که مسئول تعمیر این ماشین آلات هستند، خطرناک است.

عدم نگهداری منظم از این ماشین آلات، صدماتی به همراه دارد ازجمله:

  • به دلیل جدا نشدن کابل برق، شوک و سوختگی وجود دارد
  • مشکلات عضلانی در هنگام اعمال فشار و یاکار کردن در محیط های ناخوشایند و بسته ایجاد می شود
  • فضا، برای دسترسی به تجهیزات کار محدود باشد

چه خطراتی وجود دارد؟

هنگامی که صحبت از صنعت ساخت و ساز می شود، یکی از مهمترین جنبه ها داشتن پروتکل های ایمنی مناسب برای حافظت از تجهیزات و پرسنل است. این امر به ویژه هنگام برخورد با ماشین آلات سنگین، که در صورت عدم استفاده صحیح می تواند منبع خطرات عظیم و احتمالی باشد، صادق است.

استفاده از ماشین آلات سنگین در صنعت ساختمان به دلیل اندازه، سرعت و قدرت آنها می تواند فوق العاده خطرناک باشد. یک حرکت اشتباه می تواند صدمات بزرگ یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد و نتیجه آن نیز می تواند صدمات پرهزینه و جبران ناپذیری به اموال و تجهیزات داشته باشد. 

علاوه بر این، آسیب های زیست محیطی که استفاده نادرست از ماشین آلات سنگین ممکن است ایجاد کند، می تواند ویرانگر باشد. استفاده بی رویه از ماشین آلات سنگین می تواند پیامدهای مخرب و طولانی مدتی از آلودگی منابع آب گرفته تا تخریب زیستگاه ها،  داشته باشد که تاثیر آن در سراسر منطقه احساس می شود. 

علاوه بر جراحت و مرگ، احتمال آسیب به اموال و آسیب های زیست محیطی نیز وجود دارد که در صورت رعایت نکردن پروتکل های صحیح ایمنی ، عواقب قانونی نیز در پی خواهد داشت. شرکتی که از ماشین آلات سنگین استفاده می کند، نه تنها مسئول هر گونه خسارت وارده خواهد بود، بلکه در صورت عدم تطابق با مقررات ایمنی ممکن است با پیگرد قانونی یا حتی جریمه روبرو شود.

نگهداری از ماشین آلات و تاثیر آن در تامین ایمنی محل کار

انواع نگهداری ماشین آلات

۱- تعمیرات اصلاحاتی: در این تعمیرات، قطعات خراب و کارافتاده دوباره بازسازی می شوند و قابل استفاده هستند

۲-تعمیرات قابل پیش بینی : تستی که تشخیص داده شود آیا این ماشین به حفظ و نگهداری نیاز دارد یا خیر و زمان انجام تست

۳-تعمیرات معمولی : این تعمیرات برای حفظ کارکرد تجهیزات، عمر مفید و کارآیی بیشتر انجام می شود

روغن و فیلتر دستگاه ها تعویض شود، این چنین تعمیراتی برای محافظت و ایمنی افراد بسیار تاثیرگذار می باشد و اگر این کارها انجام نشود برای کارگران خطرناک است.

جمع بندی

جمع‌بندی نگهداری از ماشین‌آلات و تأثیر آن در تأمین ایمنی محل کار عبارتند از:

نگهداری دوره‌ای: انجام نگهداری دوره‌ای و منظم بر روی ماشین‌آلات، به کاهش خطرات ناشی از خرابی‌ها و حوادث مرتبط با عدم عملکرد صحیح ماشین‌آلات کمک می‌کند.

آموزش و تعلیمات: ارائه آموزش‌های منظم به کارکنان در زمینه نگهداری صحیح و ایمنی در استفاده از ماشین‌آلات، می‌تواند به پیشگیری از حوادث و صدمات کمک کند.

استفاده از تجهیزات محافظتی: تأمین و استفاده از تجهیزات محافظتی مانند عینک و ماسک‌های حفاظتی در زمان نگهداری و تعمیرات، مخاطرات احتمالی را کاهش می‌دهد.

رعایت استانداردها و مقررات: رعایت استانداردهای ایمنی و قوانین مربوط به نگهداری ماشین‌آلات، به حفظ ایمنی کارکنان و پیشگیری از حوادث کمک می‌کند.

با رعایت این موارد، نگهداری مناسب از ماشین‌آلات به کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی در محیط کار کمک می‌کند و همچنین به طولانی شدن عمر واحدهای ماشینی کمک می‌کند.