پارچه های مناسب برای دوخت لباس کار
پارچه های مناسب برای دوخت لباس کار

انتخاب درست لباس کار استاندارد و مناسب یکی از مهم‌ترین عناصر ایمنی کار برای هر فرد در کارگاه‌ها است. اهمیت این انتخاب جایی پررنگ‌تر می‌شود که به رابطه مهم این موضوع در ارتباط با سلامتی و حفظ جان کارگران از خطرات احتمالی بحث می‌شود. اگر انتخاب درستی در این رابطه صورت نگیرد ممکن است باعث اتفاقات ناگوار و حتی در موارد حاد آسیب دیدن کارگران شود. 

در تهیه لباس کار، عوامل زیادی تعیین‌کننده هستند، اما مهم‌ترین آن‌ها، کیفیت پارچه مورد نظر و کیفیت دوخت است که البته این انتخاب وابسته به عوامل بسیاری است؛ عواملی مثل شغل و حرفه، اقلیم، آب و هوا، فصل کاری و بسیاری عوامل دیگر. 

پارچه های مناسب برای دوخت لباس کار :

پارچه کتان:

یکی از پارچه هاب مناسب برای دوخت لباس کار پارچه کتان می باشد. پارچه کتان از قدیمی ترین پارچه های تولید شده توسط افراد است و از الیاف کتان به دست می آید. هرچه میزان کتان مصرفی در پارچه بیشتر باشد، پارچه سنگین تر و ضخیم تر می شود. به دلیل ضخامت پارچه کتان، از این پارچه در صنعت برشکاری و جوشکاری استفاده می شود زیرا در برابر حرارت مقاوم است.

پارچه تترون:

پارچه تترون یکی از پرکاربردترین پارچه ها در تولید لباس کار است. این پارچه طی فرآیند بافندگی از ماده پلی استر ویسکوز تولید و فرآوری می¬شود. این پارچه را می¬توان در ضخامت های مختلف تولید کرد. با توجه به ضخامت پارچه تولید شده در صنایع مختلف می توان لباس کار مورد نظر را تولید کرد. از این پارچه به طور معمول در تولید روپوش های بیمارستانی و فرم های اداری استفاده می شود.

پارچه های مناسب برای دوخت لباس کار

پارچه کجراه:

پارچه کجراه از مقاوم ترین نوع پارچه ها در تولید لباس کار است. این پارچه به دلیل مقاوت بالایی که دارد در محیط های سرد و شغل های صنعتی استفاده می شود. برای مثال از این پارچه در تولید شلوارهای اداری، مانتو و شلوار فرم اداری و لباس فروشنده یا کارکنان فروشگاه ها استفاده می شود. اسم این پارچه پارچه لباس کار است.

پارچه ترگال:

پارچه ترگال دارای استحکام و جنس بادوامی است و در تولید لباس کار پارچه بسیار مناسبی است. پارچه ترگال به راحتی چروک نمی شود و قابلیت بارها شستشو را دارد. همچنین این پارچه داراری رنگ ثابتی است و با شستشوی زیاد و در برابر نور تغییر رنگ نمی دهد. خصوصیات این پارچه باعث استفاده از آن در تولید لباس های کار می شود.

جمع بندی 

شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف معمولا سفارش و خرید پارچه لباس کار و دوخت آن را به تولیدی‌های پوشاک و سری دوزی‌ها می‌سپارند. بنابراین باید دید که چه نوع پارچه‌ای با چه رنگ و جنسی برای دوخت لباس‌های پرسنلی مناسب است؟ کاملا مشخص است که پارچه‌ مناسب برای لباس کار محیط معدن با پارچه لباس کار یک فروشگاه تفاوت های اساسی دارد.

بنابراين باید هنگام خرید برخی از ویژگی ها متناسب با شغل و محیط کاری، میزان کارایی مورد انتظار و یا شرایط دمایی حاکم بر آن در نظر گرفته شوند. دیگر نکته‌ای که باید دقت زیادی را صرف آن کرد، توجه به نوع دوخت، رنگبندی، گرماژ و جنس پارچه است. زیرا که امروزه طیف وسیعی از انواع لباس کار در طرح ها و جنس های متفاوت در بازار وجود دارد. هر کدام از این انواع لباس کار هم برای صنایع و مشاغل گوناگون کارایی دارند. لباس‌هایی که برای یونیفرم انتخاب می‌شوند، باید با اهداف سازمان، اقلیم محیطی و آب و هوا، محیط کار، در نظر گرفتن مسائل امنیتی و سلامتی، خطرات احتمالی در فضای کار و حفظ شخصیت کاری همسو باشند.