نکاتی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید توجه کرد
نکاتی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید توجه کرد

برای کسانی که فعالیت ورزشی دارند کفش‌هایی که می‌پوشند از اهمیت بالایی برخوردار است. مخصوصاً اگر علاقه‌مند به فعالیت در شرایط طبیعی و سخت مانند کوهنوردی و پیاده‌روی در جنگل یا صحرا هستند.

انتخاب کفش مناسب برای این فعالیت‌ها تابع قدرت و دوام این کفش‌ها است. اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید، آیا می‌دانید چگونه یک کفش کوهنوردی حرفه‌ای انتخاب کنید؟

کفشی که انتخاب می‌کنید باید مناسب فصل و شرایط محیطی و پای شما باشد. علاوه بر این، نباید بودجه شما را زیاد تحت فشار قرار دهد و باید مدت زیادی دوام بیاورد.

نکات خرید کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی یکی از مهمترین لوازم مورد نیاز کوهنوردان است. ذکر این نکته که ما در تمام لحظات کوهنوردی در حال استفاده از پاهایمان می باشیم نیازی به توضیح ندارد. بنابراین توصیه ما به تمام کوهنوردان استفاده از کفش های استاندارد و با کیفیت می باشد.

وزن کفش :

کفش های کوهنوردی باید سبک باشند تا فرد هنگام کوهنوردی احساس راحتی داشته باشد. ولی برای کوهنوردی های سخت از کفش های سنگین که لایه میانی آنها دلیل سنگینی کفش ها است. باید استفاده کرد ولی اگر یک کفش کوهنوردی بدون دلیل سنگین و سخت باشد در ادامه ی مسیر شما را اذیت خواهد کرد.

ضد آب بودن :

کفش های کوهنوردی باید ضدآب باشند. یعنی زمانی که با آب برخورد می کنند نباید آب به داخل کفش نفوذ کند و جوراب شمارا خیس کند .

زیره کفش :

زیره کفش مهم است و کاربردهای مختلفی دارد باید هنگام خرید بدانید که کفش را برای چه منظوری استفاده خواهید کرد. زیره کفش چطور بوده و برآمدگی اش چطور است و توسط چه تکنولوژی تولید شده است.

نکاتی که هنگام خرید کفش کوهنوردی باید توجه کرد

جنس رویه :

هنگام خرید کفش کوهنوردی پیش کسی بروید که شما را درست راهنمایی کند تا خرید درستی انجام دهید. کفش های کوهنوردی به دلیل مقاومت در برابر سایش و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند به این دلیل گران بوده اند.

لایه میانی:

اگر کفشی را انتخاب کنید که لایه میانی مناسبی داشته باشد. شما کمتر احساس خستگی خواهد کرد البته اگر لایه میانی جنسی از مواد EVA را داشته باشد .

قابلیت حفظ دما و هوا خوری کفش :

بهتر است کفش هایی که برای ۳ فصل سال انتخاب میشوند از عرق کردن پا جلوگیری کرده و باعث خنک ماندن پا در این فصول بشود . ولی برای فصل زمستان خنک نگه داشتن پا اهمیت ندارد بلکه گرم نگه داشتن آن مهم است.

نکات مهم اندازه کفش کوهنوردی:

  • بهتر است به منظور پیدا کردن سایز درست کفش از جوراب‌های ورزشی و کوهنوردی استفاده کرده و از ضخامت آن مطمئن شوید.
  • پیشنهاد می‌کنیم کفش مورد نظر را به مدت ۱۰ دقیقه بپوشید و راه بروید. البته حالت ایده‌آل این است که از پله بالا و پایین بروید یا این که روی سطح شیب‌دار قدم بزنید.
  • نکته بعدی که می‌بایست در نظر داشته باشید این است که اگر از کفی طبی استفاده می‌کنید، بهتر است در بوت کوهنوردی خود آن‌ها را تست کنید تا از راحتی کامل کفش به همراه کفی مطمئن شوید.

جمع بندی

کفش‌های کوهنوردی کفش‌های قوی، با دوام و استحکام بالا و ترکیبی از مواد مختلفی مانند چرم و پلاستیک هستند. این کفش‌ها هم از پا و هم از مچ پا به شکل خوبی پشتیبانی می‌کنند و برای انواع صعود‌های سخت در کوه، حرکت در مناطق شیبدار، زمین‌های مرطوب و خشک، طراحی شده‌اند. در هنگام انتخاب کفش مناسب کوهنوردی علاوه بر نکات کلی مانند میزان، فصل و مکان کوهنوردی خود حتماً به سایز، وزن، جنس رویه و زیره، ضدآب بودن و راحتی پا‌های خود در آن دقت کنید تا هم از خطرات و آسیب‌های احتمالی دور بمانید و هم لذت بیشتری از کوهنوردی خود ببرید.