ویژگی لباس های نسوز
ویژگی لباس های نسوز

لباس کار نسوز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ با توجه به اهمیت جان انسان­ها در کارهای خطرناکی که کارگران با آتش و مواد مذاب کار می­کنند، پوشیدن لباس کار ضروری است و از بخش­های جدانشدنی از صنعت کار است. ایمنی در کار دارای اهمیت بالایی است زیرا خطرات ناشی از کار را کمتر می­کند. برای مثال آتشنشانان و یا کارگرانی که با مواد خطرناک اشتعال زا کار می­کنند، لازم و ضروری است که از لباس کار نسوز استفاده کنند.

انتخاب لباس کار نیز از موارد دارای اهمیت است. لباس­های نسوز باید دارای ساختار نسوز و غیرقابل اشتعال باشند و امنیت افراد را فراهم کنن. در این صورت افراد با راحتی خیال کار می­کنند و احساس ایمنی بیشتری می­کنند. این لباس­ها باید راحت و کاربردی باشند و باعث ترغیب به کار شوند و از خطر سوختگی جلوگیری کنند.

پوشیدن لباس کار مناسب دارای اهمیت فراوانی است زیرا اکثر حوادث در اثر نپوشیدن لباس کار مناسب رخ می­دهد. بنابراین لباس­های کار باید مدرن و استاندارد باشند.

قوانینی درباره لباس کار:

بر اساس آیین نامه بهداشت عمومی در کارگاه‌ها، برای حفظ سلامت و ایمنی کارگران کارفرمایان موظف به تهیه لباس کار برای کارگران خود هستند.

لباس کار باید با نوع کاری که انجام می­شود متناسب باشد و طوری باشد که کارگران به راحتی وظیفه خود را انجام بدهند و مانع حادثه شود.

کارفرمایان باید هر سال 2 دست لباس کار به صورت رایگان در اختیار کارگران خود قرار دهند. این موضوع برای حفظ سلامت و ایمنی کارگران ضروری است.

کارفرمایان در صورتی که لباس کار مناسب را تهیه نکنند و علی رغم هشدار بازرسین مربوطه نیز این کار را انجام ندهند، باید جریمه پرداخت کنند.

ویژگی لباس های نسوز

نکاتی درباره لباس کار در کارهای مختلف :

  • جوشکاران علاوه بر لباس کار باید از پیشبند چرمی نیز استفاده کنند.
  • پرسنلی که نوع کار آنها به نحوی است که باید در ارتفاعات کار کنند، لازم است از کمربند ایمنی نوع Harness استفاده کنند.
  • پیشبند سربی که پایین تر از کمر قرار می­گیرد برای حفظ سیستم تناسلی در برابر اشعه باید مورد استفاده قرار گیرد.
  • افرادی که با ماشین و دستگاه­های مختلف کار می­کنند نباید دارای لباس کار پاره باشند. همچنین استفاده از زنجیر و ساعت و آویز برای این افراد ممنوع است.
  • کلیه اتصالات کمربندها باید هر روز چک شوند و در صورت نیاز تعویض شوند.
  • لباس کار باید متناسب با نوع و اندازه پرسنل انتخاب شود.
  • کارکنانی که در محیطهای آلوده به مواد سمی و قابل انفجار و اشتعال کار میکنند، نباید لباسهای جیبدار و لبه دار داشته باشند چون ممکن است غبار مواد مزبور در لبه لباس باقی بماند.
  • از پارچه های با بافت کجراه یا تراکم بالا برای استحکام بیشتر باید استفاده شود.

جمع بندی

لباس‌های نسوز، یا لباس‌های مقاوم در برابر آتش و حرارت، برای حفاظت از افراد در معرض خطر آتش و حرارت توصیه می‌شوند. ویژگی‌های مهم لباس‌های نسوز عبارتند از:

مواد مقاوم در برابر حرارت: لباس‌های نسوز از موادی تهیه می‌شوند که توانایی مقاومت در برابر حرارت و شعله را دارا باشند، مانند مواد فیبری و بافتهای خاص.

عایق حرارتی: این لباس‌ها باید عایق حرارتی مناسبی داشته باشند تا از تماس پوست با حرارت جلوگیری کرده و افراد را در معرض خطر سوختن و یا آسیب‌های حرارتی نگه دارند.

قابلیت تنفس: لباس‌های نسوز باید قابلیت تنفس را داشته باشند تا افراد در هنگام استفاده از آنها احساس راحتی کنند و از ایجاد عرق و نفخات زیاد درون لباس جلوگیری شود.

کمبود الکتریسیته ساکن: این لباس‌ها باید از جریان‌های الکتریکی محافظت کنند تا افراد را در برابر خطر شوک الکتریکی محافظت کنند.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی: برخی از لباس‌های نسوز می‌توانند همچنین از مواد شیمیایی نیز محافظت کنند و از برخی مواد خطرناک جلوگیری کنند.

این ویژگی‌ها کمک می‌کنند تا لباس‌های نسوز به عنوان یک محافظ اساسی در معرض خطرهای حرارتی و آتشی استفاده شوند.