مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار
مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار

مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار  :  استفاده از ماسک های فیلتردار با پیدایش بیماری کرونا رایج شده است. یکی از مهم ترین سوالات مدت زمان استفاده از ماسک است.

اگر در محیطی باشیم که با افراد بیمار درارتباط هستیم یا با آلاینده های سمی ارتباط داریم باید از ماسک فیلتردار استفاده کنیم. وجود فیلتر در ماسک باعث خروج هوای بازدم دهان و بینی از آن می شود و از مرطوب شدن ماسک جلوگیری می کند. مدت زمان استفاده از ماسک به جنس آن و لایه های آن بستگی دارد.

ماسک و طریقه صحیح استفاده از آن

طریقه کارکرد ماسک ها شبیه تصفیه کننده های هوا است. هنگام دم ذرات و آلاینده ها در فیلتر ماسک به دام می افتند. ماسک  ها می توانند در برابر عوامل آلرژی زا و تحریک کننده از افراد محافظت کنند که بسته به هر نوع عاملی ماسک مخصوص به آن وجود دارد.

ماسک آلرژی در برابر گرده گیاهان، قارچ ها و کپک ها، گرد و غبار منزل، پوسته و شوره بدن حیوانات خانگی از افراد محافظت می کند. نوع دیگری از ماسک ها در برابر دود سیگار، مواد شوینده، عطر، ادکلن، اسانس های معطر، بوی رنگ، لاک، آلودگی هیدروکربنی، آرسنیک، بو و مواد شیمیایی موجود در هوا از افراد محافظت می کنند.

ماسک N95

ماسک N95 یکی از پرکاربردترین ماسک های موجود و قابل دسترس برای مصرف است که تا حد زیادی از ورود مواد آلرژی زا و ذرات ریز به بدن جلوگیری میدکند. این ماسک باید توسط موسسه ملی سلامت و بهداشت شغلی (NIOSH) تایید شود.

این نوع ماسک در صورت استفاده صحیح، می تواند تا حدود بسیار زیادی باعث جلوگیری از ورود مواد حساسیت زا به بدن فرد شود. نکته قابل توجه این است که این ماسک ها در برابر بخارات شیمیایی، گازها، مونوکسیدکربن، ذرات آزبست، سرب از افراد محافظت نمی کنند. این نوع از ماسک ها قابل تمیز کردن و شستشو نیستند.

مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار


به طور کلی در موارد زیر می توان از ماسک استفاده کرد:

• هنگام کار با انواع مواد شوینده
• هنگام جمع آوری برگ درختان و یا قارچ ها و کپک ها
• هنگام سفر های درون شهری و برون شهری
• هنگام تردد در مناطق آلوده شهری
• زمان پیاده روی و یا دوچرخه سواری
• هنگام ابتلا به بیماری های تنفسی
• هنگام تردد افراد مبتلا به آسم در هوای سرد
انتخاب ماسک و نوع فیلتر آنها
از ماسک های فیلتردار موجود می توان ماسک با فیلتر هپا (HEPA)، ماسک با فیلتر زغالی و ماسک با فیلتر کربنی را نام برد. برخی از ماسک ها یکبارمصرف هستند و برخی دارای فیلتر قابل تعویض هسستند. عمر فیلتر و ماسک تا حدود زیادی به غلظت آلاینده ها، میزان رطوبت هوا، دما، حجم و تعداد دم و بازدم بستگی دارد.

مواردی که در خرید ماسک باید به آن ها توجه کنیم شامل موارد زیر است:

• انتخاب ماسک با توجه به فرم صورت
• میزان استفاده از ماسک
• نوع محیطی که در آن از ماسک استفاده می کنیم
• میزان هزینه اختصاص داده شده برای خرید ماسک

جمع بندی مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار

مدت زمان استفاده از ماسک فیلتر دار بستگی به چندین عامل دارد و توصیه می‌شود که آن‌ها را در نظر بگیرید:

1. نوع ماسک: ماسک‌های مختلفی وجود دارند که از جمله ماسک‌های یکبار مصرف یا ماسک‌های قابل شستشو هستند. ماسک‌های یکبار مصرف باید بین 4 تا 8 ساعت استفاده شوند و پس از آن باید دور انداخته شوند. اما ماسک‌های قابل شستشو را می‌توان بارها و بارها استفاده کرد، با این حال نیاز است که به طور منظم شستشو شوند.

2. محیط استفاده: اگر در محیط‌های بسیار آلاینده استفاده می‌شود، ممکن است ماسک زودتر نیاز به تعویض داشته باشد.

3. آلودگی: اگر ماسک با مواد آلوده یا رطوبت بیش از حد در تماس باشد، باید تعویض شود.

4. تاکتیک‌های انتقال بیماری: اگر در معرض افراد بیمار یا محیط‌های آلوده قرار دارید، ممکن است نیاز به تعویض مکرر ماسک داشته باشید.

در هر صورت، مهمترین نکته این است که ماسک باید در صورت آلودگی یا خرابی مداوم تعویض شود و باید به دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توجه شود.

لینک خرید انواع کفش ایمنی پاتن

خرید انواع پوتین ایمنی   

خرید انواع کفش ایمنی  

خرید انواع کفش و پوتین عایق برق  

خرید انواع کفش پرسنلی و اداری  

خرید انواع پوشاک و لباس کار