پارچه فاستونى چیست؟
پارچه فاستونى چیست؟

پارچه فاستونی پارچه ای است که از الیاف طبیعی حیوانی مثل پشم ، یا الیاف مصنوعی یا مخلوطی از هر دو تولید می­شود. میزان پشم استفاده شده در پارچه فاستونی و تراکم بافت آن باعث تفاوت قیمت در این پارچه می ­شود. این نوع پارچه معمولا دارای عرض 150 است و در طرح­های مختلف تولید می ­شود.

استفاده از پشم در پارچه فاستونی

با توجه به اینکه پشم الیافی طبیعی است که از پوست حیوانات به دست می­آید استفاده از آن در تهیه لباس مزیت­های زیادی دارد. پشم باعث متراکم شدن هوا در داخل خود می­شود. بدین ترتیب افراد در برابر هوای محیط محافظت می­شوند و تعادل دما در بدن ایجاد می­شود. همچنین پشم در برابر اشتعال مقاوم است و عایق صدا و امواج ماورابنفش است. به همین دلیل درصد پشم به کار رفته در پارچه فاستونی دارای اهمیت است.

باید توجه به مرغوبیت پارچه فاستونی برای دوخت لباس فرم کار و یونیفرم اکثر ادارات، شرکت ها، موسسات و کارمندان نهاد های دولتی و غیر دولتی از این پارچه استفاده می­ شود. همچنین تولیدی­ها با توجه به دوام و ظاهر شیک، برای لباس فرم مدارس و بانک ها نیز از این پارچه بهره می­برند. این نوع پارچه در برندهای بزرگ و مشهور پوشاک آقایان برای دوخت کت و شلوار استفاده می ­شود.

اهمیت پارچه فاستونی در صنعت نساجی

به دلیل مصرف زیاد این پارچه تولید و عرضه آن سود زیادی به همراه دارد. این پارچه در تمامی فصل­های سال مورد استفاده قرار می­گیرد. خرید و فروش این نوع پارچه به صنعت نساجی کشورها کمک بزرگی کرده است. بهترین پارچه برای دوخت کت و شلوار پارچه فاستونی است. رسمی ترین و همگانی ترین نوع پارچه در پوشاک مردانه پارچه فاستونی می باشد. در سطح جهان نیز از این پارچه برای تولید لباس آقایان استفاده می ­شود.

از این نوع پارچه در لباس­های رسمی خانم­ها مانند کت و دامن، مانتو یا لباس مجاسی نیز می­توان استفاده کرد.

درصد پشم در پارچه فاستونی

پارچه فاستونی با درصدهای مختلفی از پشم تولید می­ شود. ولی درصدهای 45 به 55 ، 25 به 75 ، 20 به 80 ، 10 به 90 ، دارای عمومیت بیشتری هستند. در هر کدام از این درصدها عدد اول بیان کننده میزان پشم به کار رفته در پارچه فاستونی و عدد دوم میزان الیاف مصنوعی به کار رفته است.

 پارچه شبه فاستونی چیست؟

درصد پشم پارچه شبه فاستونی صفر است و به این پارچه­ها پارچه پلی استری و یا الیاف مصنوعی می­ گویند.

پارچه فاستونی خارجی

امروزه پارچه فاستونی از کشورهای خارجی نیز وارد ایران می­شود. با وجود بهترین پارچه های فاستونی ایرانی باز شاهد وجود فاستونی های خارجی به خصوص چینی در بازار خرید شهر های مختلف هستیم. پارچه فاستونی انگلیسی و ایتالیا از پارچه­های معروفی هستند که دارای خواهان خاص خود هستند. برخی از برندهای ایرانی نیز از پارچه­های فاستونی خارجی نظیرایتالیا، فرانسه و بریتانیا استفاده می­ کنند.

قیمت عمده پارچه فاستونی

همان طور که گفته شد قیمت پارچه فاستونی در مرحله اول به میزان پشم موجود در پارچه، وزن پارچه و تراکم بافت­های پارچه بستگی دارد. اما در خرید این پارچه برخی هزینه­های جانبی نیز به آن اضافه می­شود. از جمله هزینه­های جانبی می­توان هزینه حمل و نقل و بسته­بندی و سود واسط­های متعدد میان مصرف کننده واقعی و تولید کننده پارچه را نام برد.

جمع بندی 

پارچه فاستونی یک نوع پارچه مقاوم و محکم است که از الیاف مصنوعی ساخته شده است. این پارچه معمولاً از الیاف نایلون یا پلی استر تشکیل شده و برای استفاده در لباس‌های مقاوم در برابر رطوبت، تراکم بالا و سایش بسیار مناسب است. پارچه فاستونی به دلیل خصوصیات مقاومتی و محکمی که دارد. مورد توجه و استفاده در صنایع مختلفی نظیر صنایع نظامی، ماشین‌سازی و ورزشی قرار گرفته است.

پارچه فاستونی می‌تواند شامل توضیح خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این پارچه، مزایا و محدودیت‌های آن، استفاده‌های رایج، نحوه نگهداری و شستشو، و نکاتی مانند روش‌های دوخت و استفاده از آن در تولید محصولات مختلف باشد.

همچنین، پارچه فاستونی ممکن است شامل توضیحاتی در مورد رنگ‌پذیری، انواع مختلف این پارچه، مقاومت در برابر شعله و حرارت، و همچنین توصیه‌هایی برای استفاده صحیح از آن به عنوان جزئیات فنی تولید یا استفاده باشد.