چگونه از چشمانمان در حین کار محفاظت کنیم؟
چگونه از چشمانمان در حین کار محفاظت کنیم؟

چگونه از چشمانمان در حین کار محفاظت کنیم؟ امکان آسیب دیدگی چشـم معمـولاً در همـه مشـاغل وجـود دارد و ایـن عينـک ایمنی کار است که امکان پیشگیری از ایـن صـدمـات احتمالی را فراهم آورده است. خوشبختانه بسیاری از آسیب ها قابـل چشم پوشـی هستند و چشـم را می تـوان بـه کمـک انـواع عینـک هـای ایمنـی از صدمـات شیمیایی، صدمـات مربوط به برخورد ذرات فلـز و حتـى اشـعه محافظت کرد.

انتخـاب و خرید بهترین عینک ایمنی کار مسئله ای سخت است و نیاز به دقت زیادی دارد. چرا که تنها داشتن یک پوشش بر روی چشـم هـا کافی نیست و ایمنی کامـل تنها با رعایت استاندارد عینک ایمنی قابل دسترسی است.

محافظ چشم در سه دسته اصلی (سپر صورت، عینک ایمنی و عینک ایمنی) است.

کابرد عینک ایمنی کار

  • خطـرات مکانیکی:

ایـن نـوع خطـرات توسط دستگاه ها و ابزارهایی ایجـاد می شـود کـه کار آنها با تولیـد ذرات کوچک و داغ همـراه است. ممکـن است موجب آسیب دیدگی به قرنیه چشم شود، مانند صنایع برش و حکاکی.

  • خطـرات تابـش و اشعه:

در برخی مشاغل ماننـد جوشکاری و سایر عملیات های مرتبـط بـا آن از انـواع اشـعه هـای فرابنفش و … استفاده مـی شـود. تابش هـا و اشعه های نوری از انواع مختلف آنها می توانـد بـر روی چشـم شـما تاثیر بگذارد. موجب آسیب های شدید یا مزمن در چشم شود.

  • دما و حـرارت:

ایـن خـطـرات توسط مایعات داغ، تکه های فلزات داغ و اشعه های گرمایـی شـدیـد بـه وجـود می آینـد و بـه شـدت بـرای چشـم و سلامتی آن مضـر هستند.

  • خطـرات شیمیایی:

ایـن دسـته شـامل تمـام مـواد خارجـی مانند گرد و غبـار مایعات، گازهـا، ترکیبات شیمیایی و غیره می شوند، که در فضای آزمایشگاهی یا فضای کارگاهی احتمال برخورد با آنها وجود دارد.

چگونه از چشمانمان در حین کار محفاظت کنیم؟

انواع عینک ایمنی

عینک ایمنـی پلی کربنـات:

ایـن عینک هـا مقاومـت عالی در برابـر ضـربـه و خراشیدگی از خود نشان می دهند و وزن آنها بسیار سبک است.

همچنیـن بـرای محافظت چشم در برابـر اشـعه فرابنفـش ایـده آل هستند. مقاومـت ایـن عینک ها در برابر نور معمولی و نورهای قوی چندان مناسب نیست.

پلی اورتان :

این عینک ها مقاومت بالایی در برابر شکستگی و ضربه از خـود نشـان می دهند. در برابـر نـور محافظـی خـوب بـه شـمار می رونـد.

البتـه نمـی تـوان از وزن بسیار سبک آنها چشم پوشی کرد. تنهـا ایـرادی کـه بـه ایـن نـوع وارد اسـت، قیمت بالاتر آن ها نسبت به سایر محصولات است.

عینک های ایمنی آکریلیک:

ایـن عینک هـا بسیار ارزان قیمت بوده، نسبت به عینک های شیشه ای نـوری معمولی سبک تر هستند و در برابـر انـواع حلال هـای شیمیایی مقـاوم انـد.

نداشـتـن طـول عمـر بـالا و وضـوح كافـی بـرای کارهـای حساس از مهم ترین ایراداتـی اسـت کـه بـه ایـن سبک از عینک های ایمنی وارد است.

عینک های ایمنـی اپتیکال:

ایـن عینک ها در برابر خراشیدگی بسیار مقـاوم هستند. در میزان دیـد فـرد استفاده کننده هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند.

لنـز ایـن عینک هـا کـمـی سـنگین بـوده، قیمت آنهـا بالاتـر اسـت. متاسفانه در برابـر ضربه مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند.

عینک ایمنی گاگل:

عینک های ایمنی گاگل را بـه عنـوان ایمن ترین و پرکاربردترین عینک های ایمنـی معرفـی می کنند.

ایـن عینک هـا بـه شکلی طراحـی مـی شوند که فضای اطراف چشم را بـه طـور کامـل بسته و از آن در برابـر نـور، مـواد شیمیایی و ضربه محافظت می کند.

عینک جوشکاری:

عینک ایمنی کار جوشکاری در اندازه بزرگ ساخته شده و لنـز آن در برابـر عبـور نور مرئی و نـور مـاورا بنفش مقاوم است.

وزن سبک، مقاومت در برابـر ضـربـه و خراشیدگی از مهمترین ویژگی های عینک جوشکاری است. مهمتریـن ایـراد این عینکها این است که بر میزان دید فرد تأثیر منفی دارند.

عینک ایمنی پارکسون:

عینک های پارکسون در حوزه های مختلف کاربرد دارند و استفاده از آنهـا نسبتاً راحـت اسـت. ایـن عینک هـا در برابـر نـور فرابنفش، خراشیدگی، و ضربـه مقـاوم هستند و در استفاده از آنها محدودیتی وجود ندارد.

عینک ایمنی کار canasafe :

این گروه از عینک های ایمنی در اندازه و در طرح های مختلفی ساخته می شوند. ممکـن اسـت مـاده به کار رفته در لنـز هر کدام از آنها متفاوت باشد.

دارا بودن لولای فلزی و پل بینـی بـرای جلوگیری از عبـور نـور و تشعشع از کنـار عینک یک ویژگی بارز و مناسب این عینک ها به شمار می رود.

عینک ایمنی محافظ لیزر:

ایـن گـروه از عینک های ایمنی در کارگاه هـای بـرش لیزری و حکاکی لیزری. همچنین مطب هـای پزشکی کار با لیزر استفاده می شـود. ایـن عینک هـا در برابـر درجـه حـرارت و همچنیـن عبـور اشـعـه ليـزر بسیار مقاوم هستند و مانع از تأثیر آن بر روی چشـم مـی شـوند.

اندازه ای متناسـب بـا ابعـاد یـک چشم و همچنین دارا بودن پوشش های مختلف از خصوصیات این عینک ایمنی کار محافظ لیزر است.

عینک ایمنی آزمایشگاهی:

این عینک ها به شکلی طراحـی شـده اند که تمامی فضـای چشـم و اطراف آن را پوشش داده و حتی بخشی از صورت را نیز می پوشانند.

در ساخت لنـز ایـن عینک هـا از مـواد مقـاوم در برابـر مـواد و حلال هـای شیمیایی استفاده می شـود. وزن آن هـا نسـبت بـه سـایر عینـک هـای ایمنی بسیار سبک تر است. یکپارچـه بـودن و قابل شستشو بودن از دیگر ویژگی های عینک ایمنی آزمایشگاهی است.

لینک خرید انواع کفش ایمنی پاتن

خرید انواع پوتین ایمنی   

خرید انواع کفش ایمنی  

خرید انواع کفش و پوتین عایق برق  

خرید انواع کفش پرسنلی و اداری  

خرید انواع پوشاک و لباس کار